2011-11-10

Adoption - en klassfråga?

Det kostar en massa pengar att adoptera. Ofta ett par hundra tusen för adoptionen, papper och byråkrati, några tusen för att stå i kö hos organisationerna, några hundra för föräldrakursen. När allt är klart ska man resa till landet också, och bo där. Det blir en hel del pengar och antingen har man sålt en lägenhet, fått hjälp av anhöriga, vunnit på lotteri eller sparat i flera år. Kanske måste man ändå låna pengar och då måste man ha en stabil inkomst, för att kunna betala av lånet.
De flesta som adopterar tillhör medel- eller övre medelklass, har jag läst. Jag tycker att det är olyckligt om det finns människor som inte kan eller vill adoptera för att de inte har råd. Jag vet att en del ensamstående funderar så. Det kostar ju pengar att ha barn också och det är klart att man förmodligen inte kan ha samma pengar att röra sig med när man har barn - beroende på vad man har för vanor naturligtvis.
En av punkterna i hemutredningen handlar om ekonomi, man ska ha en hyfsat stabil ekonomi för att bli godkänd som adoptivförälder.
Därför tycker jag, som jag tyckt förut: höj adoptionsbidraget. Tror jag ska skicka det här inlägget till de politiker jag känner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar